سبد خرید:
0
  آیتم

تاریخچه برق و لامپ در ایران از ۱۲۸۴ تا ۱۴۰۱

تاریخچه برق و لامپ در ایران :

تاریخچه برق در ایران ، تاریخچه لامپ در ایران ، تاریخچه لامپ و برق در ایران ، چه کسی برق رو به ایران آورد ؟ ، اولین تولید کننده لامپ در ایران.

تو این مقاله میخواهیم درباره تاریخچه لامپ و ورود آن به ایران صحبت کنیم ؛ اما ابتدا باید درباره تاریخچه ورود برق به ایران صحبت کنیم تا ذهنتون درباره موضوع باز بشه .

انسان همواره در حال پیشرفت بوده وهیچ چیز نمیتونه جلوشو بگیره ؛ از زمان انسان نخستین که اولین بار با آتیش رو به رو شد تا امروز که تکنولوژی هایی مثل سی او بی و اس ام دی اومده .

این نشون میده که چیزی نمیتونه جلودار پیشرفت بشر بشه .

بعد از تکمیل و تجاری سازی لامپ توسط ادیسون ایشون شروع کردند به صادر کردن برق و لامپ تمامی نقاط آمریکا و باعث شد دنیا رنگ جدیدی به خودش بگیره .

کم کم سبک زندگی ها عوض شد طوری که مردم شب ها بیشتر بیدار بمونند و به کار یا خوش گذرونی بپردازن .

همون طور که گفتم ادیسون فقط لامپ رو گسترش نداد بلکه برق رو هم به همه جای آمریکا فرستاد البته تسلا هم کمکش کرد و این دوتا دانشمند با هم رقابت داشتند .

حالا قبل اینکه بدونیم لامپ رو کی وارد ایران کرد باید بدونیم برق کی و توسط کی وارد شد .

 

حاج محمدحسین امین الضرب پدر برق ایران

نمیشه بگیم اول برق وارد شد یا لامپ چون این دوتا لازم و ملزوم هم هستند و هر کدوم بدون هم معنایی ندارند ؛ اما تو این بخش میخوایم فقط درباره برق صحبت کنیم .

اولین بار آقای محمدحسین امین الضرب اصفهانی که از تجار بنام و باهوش زمان خودش بود،صنعت برق رو وارد ایران کرد به همین دلیل به ایشون پدر برق ایران هم میگن.

آقای امین الضرب جزو بزرگترین تجار زمان خودش بود و از سن ۱۶ سالگی به تجارت مشغول شدن .ایشون توی صنعت راه آهن ، تاسیس بانک و ابریشم فعالیت داشتند .

اما بهترین و بزرگترین فعالیت ایشون ورود برق به ایران بود .

ایشون توی سفری توسال ۱۲۸۴ شمسی که همراه با مظفرالدین شاه به روسیه داشتن خیلی اتفاقی و جالب اولین نیروگاه برق رو خریداری و به ایران آوردند .

داستان از این قرار بود که ، ایشون زمانی که داشتند توی خیابونای روسیه قدم میزدن به یک نیروگاه برق میرسن و متوجه میشن روشنایی شب توی شهر انرژیش از اینجا تامین میشه .

ایشون مدتی ایستادند و به نگاه کردن و خیره شدن به نیروگاه پرداختند تا اینکه نگهبان نیروگاه به سمت ایشون اومد.

و گفت : “مگر خیال خریدش را داری ؟”

امین الضرب جواب داد : “اگر ارزان بدهند میخرم .”

مکالمه کمی ادامه پیدا کرد تا اینکه رئیس نیروگاه بیرون اومد و داستان رو از نگهبان جویا شد و بعد از شنیدن داستان از نگهبان نگاهی به امین الضرب کرد .

امین الضرب در اون زمان به طور اتفاقی لباس و وضع مناسبی نداشت و رئیس نیروگاه برای مسخره کردن ایشون میگه قیمتش پونصد هزار تومنه .

امین الضرب هم درخواست میکنه که قولنامه ای نوشته بشه و پول رو برای رئیس حواله میکنه و نیروگاه رو به ایران انتقال میده .

طولی نگذشت که نیروگاه برق امین الضرب توی ایران احداث میشه کاخ مظفر الدین شاه ، خبایان لاله زار ، سعدی ،چراغ برق و شاه آباد رو روشن میکنه .

اما مردم و علما (مثل همیشه ) با برق و لامپ مخالفت میکنن و اعتقاد داشتن که برق قدرتی شیطانیه و ایران نیاز به قدرت بیگانه نداره و بچه لامپ های توی خیابون رو با سنگ می شکوندن .

اما امین الضرب تاجر باهوشی بود و برای این داستان چاره ای پیدا کرد ، ایشون توی مراسم نیمه شعبان تعدادی از خیابان های تهران رو با لامپ های رنگی تذیین کرد .

اونجا بود که مردم تا چشمشون به نورهای رنگی توی اون مناسبت خورد با برق و لامپ آشتی کردند و رقابت برای استفاده از برق شروع شد .

کم کم مردم شروع به استفاده از لامپ و برق کردند و افرادی به اسم تحصیلدار وظیفه داشتند تا به دکان و منزل افرادی که برق داشتند سر میزد و بر اساس تعداد لامپ هزینه برق رو حساب میکردند.

سرانجام آقای امین الضرب توی سال ۱۳۱۱ در سن ۶۲ سالگی بر اثر بیماری سل چشم از این جهان بستند .

 

رضا شاه و نیروگاه میدان ژاله :

بعد ها در سال ۱۳۱۲ به دستور رضا شاه دستگاه ها و تجهیزات لازم برای نیروگاه برق به قدرت ۶۴۰۰ کیلووات از شرکت اشکودا در چکسلواکی خریداری شد .

در سال ۱۳۱۶ این تجهیزات وارد و در نیروگاه واقع در میدان ژاله نصب و به بهره برداری رسید. امروزه این نیروگاه تبدیل به موزه صنعت برق شده.

در سال ۱۳۱۹ بخاطر بالاتر رفتن نیاز به برق مناقصه ای برای احداث نیروگاه برق جدید انجام شد و باز هم شرکت اشکودا برنده مناقصه شد .

اما بخاطر شروع جنگ جهانی احداث نیروگاه به تعویق افتاد و سر انجام به خاطر مشکلات و اشکال تراشی های شرکت خارجی قرارداد فسق شد .

بعد ها با احداث نیروگاه هایی مثل سد امیرکبیر ، نیرگاه طرشت و فرح آباد ؛ در سال ۱۳۴۸ نیروگاه میدان ژاله (میدان شهدا امروزی ) به خواب همیشگی رفت .

 

تاریخچه لامپ در ایران :

از اولین لامپی که وارد ایران شد اطلاعات دقیقی موجود نیست اما مطمئنا توسط امین الضرب همراه با نیروگاهی که از روسیه خریده بود وارد ایران شد.

اولین لامپ های وارد شده به ایران از نوع لامپ های رشته ای بود و روی آن تصوری از شاهان قاجار بود که به سفارش ایران توسط روسیه تولید شده بودند .

بعد ها در زمان جنگ جهانی و با ورود ارتش روسیه و آلمان شرکت های جدیدی وارد ایران شدند و این محصول را وارد ایران کردند.

یکی از این شرکت های بزرگ اسرام آلمان بود که امروزه نیز جز بزرگترین شرکت ها در این زمینه است .

بعد از جنگ جهانی و با روی کار آمدن محمدرضا شاه پهلوی شرکت های آمریکایی مثل جنرال الکتریک وارد ایران شدند و ایران تبدیل به یک بازار مناسب برای آمریکا شد .