سبد خرید:
0
  آیتم

نورپردازی کابینت

طراحی دکوراسیون آشپزخانه به بهترین شکل شامل طراحی نورپردازی کابینت نیز می شود. در ساخت و ساز های امروزی آشپزخانه های اپن و محصور نشده جزء فضای اصلی خانه به حساب می آیند و دکوراسیون آن ها اهمیت زیادی دارد. در درجه ی اول نور پردازی در آشپزخانه باید به منظور تامین بهترین روشنایی برای پخت و پز و .. باشد. در وهله ی دوم با نورپردازی کابینت ها فضایی بهتر در آشپزخانه فراهم گردد. وجود میز غذا خوری و یا اپن محلی برای گرد هم جمع شدن اعضای خانواده به وجود آورده است و از این رو نور پردازی صحیح محیط آشپزخانه به ویژه نور پردازی کابینت ها به دلپذیر شدن محیط خانه و آرامش و لذت روانی همه ی اعضای خانواده کمک زیادی خواهد کرد. 

 

تاثیر نورپردازی در زیبایی کابینت

در سال های اخیر نور پردازی کابینت ها به صورت حرفه ای مورد توجه قرار گرفته است. به کار گرفتن این طراحی خاص برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه مهم است. نباید تاثیر نور پردازی و روشنایی را در جلوه ی بهتر کابینت ها نادیده گرفت. یکی از بهترین نقاط برای نصب چراغ ها معمولاً زیر کابینت هاست. چراغ های زیر کابینتی ولتاژ پایینی دارند و برق زیادی مصرف نمی کنند. آنها می توانند نقاط تاریک و سایه را از آشپزخانه ها حذف نمایند. چراغ های نواری برای نور پردازی تزئینی کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد و درون کابینت ها نیز می تواند جا سازی شود. وجود چراغ زیر کابینت ها فضای سیلوئت زیبایی به وجود می آورد. بهتر است چراغی با نور سفید روشن برای این کار انتخاب گردد. برای ایمنی بیشتر نیز معمولاً از چراغ های رو کش دار استفاده می شود تا خطر برق گرفتگی و آتش سوزی وجود نداشته باشد.

انواع نورپردازی زیر کابینت

شایان ذکر است که نورپردازی کابینت را می توان به روش های مختلفی اجرا نمود. نور پردازی زیر کابینت یکی از رایج ترین انواع نور پردازی برای کابینت هاست. برخی از لامپ های زیر کابینتی قابلیت تشخیص حرکت دارند و به اصطلاح دارای سنسور هستند. این لامپ ها به صورت خودکار در صورت وجود حرکت روشن می شوند و در صورت عدم حرکت خاموش شده و جلوی مصرف اضافی برق را می گیرند. البته باید مراقب بود که منابع حرارتی مانند اجاق گاز در مسیر سنسور های حرکتی نباشند و اینکار باید توسط متخصصین حرفه ای و متخصص انجام شود. برخی از لامپ هایی که برای زیر کابینت مورد استفاده قرار می گیرند اصطلاحاً دیمر نام دارند و قابلیت تغییر شدت نور دارند. این تغییر شدت نور می تواند فضای زیبایی را خلق کند و در وعده های مختلف غذایی در آشپزخانه نور متفاوتی ایجاد کند.

روش های نورپردازی کابینت

روش های مختلفی برای نور پردازی کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است محل نورپردازی بالای کابینت انتخاب شود و یا چراغ ها در زیر کابینت قرار داده شوند. این نورپردازی به صورت مخفی انجام می گیرد. در سیستم نور مخفی منبع نور پنهان است و دیده نمی شود و نور آن روی اشیاء می تابد. نورپردازی مخفی کابینتی هم کابینت ها و هم کل فضای آشپزخانه را متاثر خواهد کرد. گاهی در بین کابینت ها فضای خالی وجود دارد و بالای کابینت ها تا سقف فاصله ی اندکی وجود دارد که با نورپردازی و رفع تاریکی صحنه ی دلپذیری از کابینت ها ایجاد خواهد کرد. فضای خالی پایین کابینت ها نیز محل مناسبی برای نصب ریسه ها یا رشته های لامپ است تا کف آشپزخانه را نیز روشن کند. زیر قفسه ها و کانتر آشپزخانه جای مناسبی برای مخفی کردن نور پردازی کابینت است.

در کدام قسمت های کابینت نورپردازی می شود؟

نورپردازی کابینت به صورت حرفه ای شامل تمام قسمت های بالا و زیرین کابینت ها و هم چنین قسمت آبچکان و بالای سینک می شود. تمام نقاطی که به نور نیاز دارند و یا نور تابیدن به آن نواحی سبب زیبایی آشپزخانه می شود، می تواند مورد توجه طراحی نور پردازی باشد. برای نور پردازی کابینت ها نباید از تعبیه چراغ ها در داخل کابینت و داخل کشو ها نیز غافل بود. مسلماً در آشپزخانه ای که تمام قسمت های آن از جمله کابینت ها دارای طراحی نور پردازی بوده اند، اعضای خانواده محیط گرم تر و صمیمی تری خواهند داشت. کابینت ها در زیر و بالای خود قسمت های مناسبی برا مخفی شدن رشته های لامپ ال ای دی دارند. که سبب ایجاد نور یکنواخت و فراگیری در سر تا سر محل مورد نور پردازی می شوند.

نورپردازی داخل کابینت

توجه به این مورد ضروری است که فضای پر نور و دلچسب آشپزخانه با باز کردن یک کابینت تاریک و بی نور جذابیت خود را از دست می دهد و لازم است تاریکی داخلی کابینت ها و کشو ها نیز با نصب لامپ و طراحی نور مخفی روشن شود. نور پردازی برای کابینت ها می تواند با تعبیه سنسور صورت گیرد. سنسور هایی که برای داخل کابینت ها می تواند تعبیه شوند شامل سنسور های چشمی و یا سنسور های چشمی حرکتی است که با باز و بسته شدن در کابینت ها کار می کند. از این نوع سنسور ها برای نور پردازی کمد ها نیز استفاده می شود. با باز شدن در کابینت ها چراغ ها روشن می شوند و با بسته شدن در کابینت پس از گذشت چند ثانیه چراغ ها خاموش می شوند و بهترین مدیریت مصرف برق را خواهند داشت.

نورپردازی کانتر آشپزخانه

قسمت کانتر آشپزخانه محلی برای کار های دقیق آشپزی نظیر خرد کردن مواد غذایی با چاقو و … است و وجود نور کافی برای کاربرد بهتر کانتر ضروری به نظر می رسد. کانتر های آشپزخانه معمولاً در بالای خود کابینت هایی دارند و نصب منبع نور روی قسمت پایینی می تواند به خوبی کانتر را روشن کند. تعبیه و طراحی نور مخفی علاوه بر روشنایی مرکزی آشپزخانه برای این قسمت ضروری است. نور پردازی بالای کانتر و روشن کردن تمام نقاط سایه و تاریک می تواند به بزرگ تر جلوه کردن آشپزخانه های کوچک نیز کمک کند و احساس دلگیر بودن را رفع کند. آشپزخانه محیطی است که باید برای حضور طولانی مدت در آن دلپذیری و زیبایی کافی را داشته باشد.

نورپردازی داخل کشوها

مهم است بدانیم که نورپردازی کابینت محدود به نور پردازی ظاهر بیرونی نیست. معمولاً کشو های کابینت ها محلی برای نگهداری وسایلی با اندازه ی کوچک هستند. قاشق ها و دیگر لوازم مورد استفاده در آشپزخانه را باید از داخل کشو ها پیدا کرد. پس وجود نور کافی برای دسترسی راحت تر به وسایل نگهداری شده در کشو ها ضروری است و در این رابطه نور پردازی کشو ها به کمک ما می آیند. تعبیه نور مخفی و سیم کشی صحیح برای برق رسانی به چراغ های نصب شده کاری حرفه ای و تخصصی است.

نورپردازی جزیره آشپزخانه

امروزه در طراحی آشپزخانه ها، بسیاری از آشپزخانه ها به صورت جزیره ای ساخته می شوند و کانتری در وسط آشپزخانه قرار می گیرد. بکار گیری نور پردازی در محیط آشپزخانه و نورپردازی کابینت باید به گونه ای باشد که با طراحی داخلی آشپزخانه هماهنگ باشد و زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان کند. نور پردازی جزیره ی آشپزخانه جدا از نور پردازی کل آشپزخانه انجام می شود. جزیره ی آشپزخانه محلی برای گرد هم آمدن اعضای خانواده و صرف وعده های غذایی است به همین دلیل باید به دقت و به صورت کاربردی و اصولی نور پردازی شود. حتی اگر در تمام نقاط آشپزخانه نور پردازی کامل انجام شده است، لازم است که در بالای قسمت جزیره نور خوب و کاملی تعبیه شود. در قسمت های زیر کانتر جزیره ی آشپزخانه نیز می توان از نورپردازی مشابه زیر کابینت ها استفاده نمود.

نورپردازی بالای سینک ظرفشویی

قسمت بالای سینک ظرفشویی یا آبچکان یکی از پرکاربرد ترین نواحی در آشپزخانه هاست. شاید بعد از قسمت اجاق گاز بتوان ناحیه ی سینک ظرفشویی را مهمترین قسمت آشپزخانه دانست. هنر دکوراسیون و طراحی داخلی برای ایجاد راحتی در استفاده و همچنین دلپذیر کردن و زیبا سازی فضا به میدان می آید. معمولاً قسمت آبچکان که بالای سینک ظرفشویی قرار می گیرد نقطه ی تاریکی ایجاد می کند و نور مورد نیاز برای شستن ظرف ها تامین نمی شود. به همین دلیل نصب روشنایی و نورپردازی بالای سینک ظرفشویی از نظر کاربردی نیز علاوه بر جنبه های زیبایی اهمیت دارد. برای این قسمت از نور پردازی بالای سینک می توان از سنسور های حرکتی نیز استفاده نمود تا در زمان های غیر ضروری چراغ ها خاموش شوند و در مصرف برق صرفه جویی شود. نور خطی ال ای دی برای نورپردازی بالای سینک مناسب است.

 

نورپردازی قسمت بالای کابینت

در مبحث نور پردازی و اصول این کار از جمله نورپردازی کابینت در طراحی داخلی تنها نور و روشنایی نیست که مورد توجه واقع می شود. بررسی سایه ها و نقاط کور نور بخش مهمی از نور پردازی است. بازتاب نوری که لامپ های نصب شده در بالای کابینت ایجاد می کنند و روشن کردن نقاط بالایی یکی از مهمترین عوامل زیبا سازی دکوراسوین آشپزخانه است. به ویژه در آن دسته از کابینت های دیواری بالایی که فاصله ی بسیار کمی تا سقف دارند. درست مانند فاصله ی زیرین کابینت های پایین که در حدود 20 سانتی متر تا زمین است و در صورت روشن شدن جلوه ی زیبایی با بازتاب نور ایجاد خواهد کرد. نور پردازی در این ناحیه از کابینت بهتری است یا چراغ های ریز مثل رشته های ال ای دی اجرا شود تا نور خطر ایجاد کند.

لامپ های مورد استفاده در نورپردازی کابینت

نور های زیر کابینتی دارای تنوع زیادی هستند. موضوع مهم در انتخاب منبع روشنایی برای نور پردازی در زیر کابینت نوع فیکسچر، رنگ نور، کارایی و طول عمر است. دسته ای از لامپ های مورد استفاده در نور پردازی کابینت لامپ های فلورسنت هستند که از نور یکنواختی برخوردارند. گرچه بازده خوبی برای این لامپ ها ذکر شده است، در داخل حباب آن ها گاز مرکوری تولید می شود. از این رو به هنگام شکستن می توانند خطر آفرین و سرطان زا باشند. دسته دیگر لامپ ها، ال ای دی ها هستند که بالاترین بازده نوری را دارند و تنوع شکلی در آن ها بسیار زیاد است. احتمال برق گرفتگی با لامپ های ال ای دی بسیار پایین و در حد صفر است و طول عمری طولانی و بالای 50 هزار ساعت دارند. همچنین برای نور پردازی کابینت ها می توان از لامپ های رشته ای و هالوژن نیز استفاده کرد که حرارت بالایی ایجاد می کنند.

مزایای استفاده از روشنایی زیر کابینت

روشنایی که زیر کابینت نصب می شود در درجه اول نور بخش محیط آشپزخانه ی شما است. نصب چراغ های نور پردازی کابینت در زمان اجرای کابینت های آشپزخانه این مزیت را ایجاد می کند که به جای نیاز به نصب لامپ کامل سقفی و یا روشن کردن آن، با چراغ های کوچک و کم مصرف و البته پر نور زیر کابینت را روشن کنید تا مستقیماً نور را در محل مورد نیاز بتابانید و می توانید فعالیت های خود در آشپزخانه را در نور کافی انجام دهید بدون اینکه برق زیادی مصرف کرده باشید. محاسبه ی هزینه ی کل مواد نشان می دهد نصب چراغ زیر کابینت مقرون به صرفه است. از طرفی چراغ های زیر کابینت آشپزخانه ی شما را درخشنده می کند. نور پردازی صحیح کابینت ها یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در پسند مشتریان یک خانه است.

نحوه ی طراحی نور مخفی کابینت

در اولین سال های رواج، این نور پردازیها در قسمت پایین کابینت های دیواری اجرا می شد. این روش مرسوم کمک می کرد تا سطح رویین کابینت هایی که پایین تر نصب شده اند روشن شود. این کار باعث می شد تا علاوه بر ایجاد روشنایی کافی برای محیط آشپزخانه و امکان آشپزی راحت تر در این محیط فضای زیبایی نیز شکل بگیرد. امروزه نور پردازی کابینت تنها محدود به قسمت زیرین کابینت های دیواری بالایی نیست و کابینت های پایینی که حدود 10 تا 20 سانتی متر از زمین فاصله دارند نیز مورد اجرای نور پردازی مخفی واقع می شوند و در زیر آن ها رشته چراغ های ال ای دی نصب می شود. این روش نوع جدیدی از سبک دکوراسیون آشپزخانه به شمار می رود. نور زیادی که لامپ های ای ای دی تولید می کنند زیبایی بیشتری نسبت به لامپ ها و چراغ های دیگر دارد.